Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »

 

 

Fördela måltiderna under dagen

Mat och måltider är en del av livet. När det gäller matvanorna är helheten viktigast och inte hur enstaka måltider eller situationer ser ut. För att helheten ska bli bra behöver vardagen i så stor utsträckning som möjligt innefatta regelbundna huvudmåltider spridda över dagen och mellanmål däremellan.

Tillförseln av energi och näring fördelas helst jämt över dagen. Då har vi stora möjligheter att känna oss glad och pigga, kunna presetera bra fysiskt och psykiskt samt undviker vrålhunger. Om vi inte blir överhungriga är det lättare att äta lagom stora portioner och risken för småätande minskar, vilket i sin tur är bra för tänderna. Låt både tänderna och magen vila mellan måltiderna.

För de flesta, både barn och vuxna, är en lämplig måltidsordning tre huvudmål och ett-tre mellanmål.

Förslag till fördelning av energiintaget:
• morgonmål (frukost) 20-25 % av energin
• lunch (mitt på dagen mål) 25-35 % av energin
• kvällsmål (middag) 25-35 % av energin

Ett till tre mellanmål brukar också ingå för att täcka hela dagsbehovet av energi. De allra flesta människorna mår bra av att fylla på med något litet mellanmål under dagen, andra fungerar utmärkt utan mellanmål. Mellanmål är inte något heligt. Vi är helt enkelt olika, har olika stort energibehov och har vant oss vid att äta på olika sätt.

Med regelbundna tider ställer kroppen in sig på att maten kommer med jämna mellanrum. Matsmältningssystemet hinner "förbereda" sig på att ta emot mat och vi blir hungrig vid ungefär samma tidpunkt varje dag.



En måltid är i allmänhet så mycket mer än ett ”födointag”. Vi alla påverkas – medvetet eller omedvetet – av miljön omkring oss. God mat och god miljö hör samman. Försök att se till att maten och måltiderna är förknippade med något lustfyllt, roligt och trevligt!

Barns måltidordning
Ju yngre ditt barn är desto oftare behöver det äta. Barn under två år behöver äta med cirka 2,5 timmars mellanrum. När barnet är större kan det gå 3-3,5 timmar mellan målen. Genom flera och mindre måltider får barnet möjlighet att få i sig tillräckligt mycket mat.
Barn och ungdomar som är mycket fysiskt aktiva och dessutom växer mycket kan behöva ganska rejäla både huvudmål och mellanmål, medan en person som är mycket stillasittande behöver färre eller mindre mellanmål.

Den som tränar
Den som tränar ofta och hårt kan behöva anpassa sina måltider mycket efter tränings- och tävlingstider. Då behöver mattiderna och dess innehåll ofta justeras. Ibland kanske det passar bra med en tidig middag, andra dagar kanske det passar med ett stadigt eftermiddagsmål och middag sent på kvällen. Den som tränar flera gånger dagligen kan behöva mellanmål både strax före och strax efter träningen.

Om någon är sjuk och tappar aptiten
Om någon är tillfälligt sjuk i till exempel influensa eller feber är det vanligt att aptien försämras. Se först och främst till att personen dricker. Så länge det handlar om en kortare sjukdomsperiod behöver personen inte äta så mycket. Vanligtvis kommer aptiten tillbaka när infektionen har lagt sig.
Om någon tappar aptiten, på grund av långvarit sjukdom eller hög ålder, är det extra viktigt att sprida matintaget vid många, mindre måltider och näringsrika mellanmål. Tänk speciellt på att natfastan inte blir för lång och inför både en första och en andra frukost. Servera gärna också ett sent kvällsmål, t ex en varm dryck.

 

Stolta samarbetspartners Hungrig.nu drivs av Hushållningssällskapet och våra
samarbetspartners bidrar till utvecklingen av hungrig.nu