Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »

Mellanmål

Ett mellanmål är, precis som det låter, en mindre måltid mellan huvudmåltiderna. Mellanmålet skall tillföra både näring och energi och hålla oss pigga och på gott humör. Med ett mindre, planerat mellanmål, undviker du att bli jättehungrig och håller blodsockret i schack.

Anpassa efter behov
Det är vanligt att man trillar dit på de mindre nyttiga mellanmålen eller att man äter för mycket om man är vrålhungrig. Anpassa storleken på mellanmålet efter vad du skall göra och hur långt det är till nästa huvudmål. Mellanmålet skall inte förstöra aptiten på maten vid huvudmålet. Är det bara en timme kvar till middagen kanske en frukt eller några bitar grönsaker är bästa alternativet.

Många barn gillar frusna (iskalla) ärtor, majskorn, små broccolibuketter eller frusna bär. Kom också ihåg att mellanmålet inte är heligt. Vissa människor föredrar att äta mer vid huvudmåltiderna och har inget behov av mellanmål.

Ett mellanmål behöver inte vara så fantasifullt. Mjölk och smörgås är ofta alldeles tillräckligt. Lägg hellre tid på matlagning och variation vid huvudmålen.

Ett bra mellanmål kan bestå av: 

  • Mjölk/fil/yoghurt
  • Bröd med margarin och pålägg, eller gryn (typ gröt, müsli, flingor)
  • Frukt/bär och/eller grönsak 

Variation får du genom att byta ut pålägg, bröd, frukt och grönsaker. Undvik sötade produkter som fruktyoghurt, nyponsoppa, kräm, söta flingor och o´boy.

Klicka här för mer inspiration och snabba recept!

Stolta samarbetspartners Hungrig.nu drivs av Hushållningssällskapet och våra
samarbetspartners bidrar till utvecklingen av hungrig.nu