Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »


Fisk

Det råder inte någon tvekan om att fisk är nyttig mat. Förutom vitaminer och mineraler innehåller fet fisk värdefulla omega-3 fettsyror. Fördelarna med att äta fisk är så stora för vår hälsa att Livsmedelsverket i sina matråd uppmanar oss äta fisk två-tre gånger i veckan. Minst en gång i veckan är det bra att äta fet fisk som makrill, lax eller sill. Genomsnittssvensken äter fisk lite drygt 1 gång per vecka. Fisk kan vara god middags- och lunchmat men är också bra pch enkelt att äta som pålägg.

För att fisken bli god och saftig är det viktigt att välja rätt fiskslag, förvara rätt, välja en skonsam och bra tillagningsmetod samt av avbryta tillagningen vid rätt kärntemperatur. Tillagas fisken vid för hög temperatur eller för hög kärntemperatur riskerar fisken att bli både torr och tråkig.

Ur miljösynpunkt kan det vara svårt att veta vilken fisk som är bra att välja. Som konsument är det bra att använda de hjälpmedel som finns i form av miljömärkt fisk eller WWFs fiskguide som uppdateras regelbundet.

Även om fisk är nyttigt och bra, finns det fiskar som vi inte ska äta för ofta eftersom de kan innehålla för höga halter av skadliga miljögifter. Läs mer vilka fiskar det gäller. Det gäller för alla grupper men är särskilt viktigt att hålla koll på för barn och kvinnor i barnafödande ålder. Läs mer om detta här: All fisk är inte nyttig

 

Sök recept på hungrig.nu i vår receptbank

Tina fisk i vatten 

Lär dig byxa en filé

 
Läs mer

 

WWFs fiskguide

Livsmedelsverkets fiskråd

Sjömatsfrämjandet

 

 

Foto: Thomas Carlén