Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »


Socker och det svåra lagom

Under människans utveckling har söta livsmedel alltid varit begränsade i naturen. De naturligt söta livsmedel som funnits, t ex frukt och grönsaker, har alltid varit kombinerade med näringsämnen och fibrer. Idag däremot översvämmas marknaden av söta och näringsfattiga livsmedel och vi behöver uppmuntras för att lära oss uppskatta bra mat och mindre söta smaker.

Näringsaspekter
Det är svårt att ange vilket socker som är bäst, men socker/sockerarter som finns naturligt i t ex frukt och grönsaker är att föredra. Sockret är där kombinerat med näringsämnen och fibrer. Därutöver kan små mängder raffinerat socker eller sötningsmedel ätas av i princip alla, speciellt om de äts i samband med en i övrigt väl sammansatt måltid. Söt smak anses stimulera aptiten, även om smaken kommer från ett energifria - sötningsmedel. Kalla och söta livsmedel som t ex söt dryck och glass stimulerar aptiten särskilt mycket.

Fruktos
Fruktos rekommenderas ibland, främst till diabetiker, för att det ger en lägre blodsockerökning. Fruktos har också en sötare och intensivare smak än vanligt socker och kan därför användas i mindre mängd och ändå ge samma söta smak som ”vanligt” socker. Fruktos verkar dock kunna öka halten av det onda kolesterolet och ger ibland magproblem.


Näring/Blodsocker  | Fetma  | Karies  | Sötningsmedel | Konsumtion

Stolta samarbetspartners Hungrig.nu drivs av Hushållningssällskapet och våra
samarbetspartners bidrar till utvecklingen av hungrig.nu