Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »

Det omtalade och livsviktiga Omega-3

Man forskar mycket kring hur omega-3 påverkar riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdom. En annan del av forskningen tar reda på hur omega-3-fettsyrorna påverkar tillväxten av hjärnan och nervsystemet under fosterstadiet och uppväxten.


Ät fisk ofta - gärna tre gånger i veckan!
Detta säger Livsmedelsverket, i ett av sina fem kostråd, om vad vi behöver äta för att må bra. Bakgrunden till rekommendationen är att det nu finns så mycket forskning som visar att fisk påverkar hälsan på ett positivt sätt.

Fisk är rik på vitaminer och mineralämnen och är en utmärkt proteinkälla. Den feta fisken, som till exempel lax, sill, strömming och makrill innehåller mycket av de fina omega-3-fettsyrorna. De kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. En av tre fiskportioner i veckan kan vara fet fisk. För mer information om kostråden se www.slv.se.

Fleromättade fettsyror
Det mest omtalade fleromättade fettet i fisk är omega-3-fettsyrorna. Dessa kan kroppen inte själv bilda, de måste komma med maten. Omega-3-fettsyrorna har många olika viktiga funktioner i kroppen.

Fleromättat fett finns i två huvudgrupper; omega-3 och omega-6. Fettsyrorna omega-3 och omega-6 är livsviktiga. Lika lite som att kroppen själv kan bilda C-vitamin eller järn, kan den bilda fleromättade fettsyror. Omega-3 och omega-6 är lika viktiga som vitaminer och mineraler och de måste komma till kroppen via maten. Omega 3 fettsyror kan inte ersätta omega- 6-fettsyror eller tvärtom. Båda grupperna behövs.

Speciella fördelar med omega-3
Som vi skrev i inledningen är det framförallt inom två områden som man studerar fördelarna med att äta omega-3. Det första handlar om hur omega-3 påverkar riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdom. Eftersom dessa sjukdomar är vanliga i västvärlden är kunskapen om hur man kan förebygga dem mycket viktig.

Det andra området som studeras är hur omega-3-fettsyrorna påverkar tillväxten av hjärnan och nervsystemet under fosterstadiet och uppväxten. Eftersom omega-3-fettsyrorna ingår i hjärnans fett studerar man även hur intaget av omega-3 påverkar hjärnans funktioner.

Nya regler för näringspåståenden om omega-3

Stolta samarbetspartners Hungrig.nu drivs av Hushållningssällskapet och våra
samarbetspartners bidrar till utvecklingen av hungrig.nu