Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »

Blåbär

Tänk att en mörk vinterdag fylla en tallrik med djupfrysta blåbär och hälla varm mjölk över. Som ett trolleri så är man tillbaka i blåbärsskogen en varm sommardag! Bären smakar som nyplockade – rekommenderas! Eller lägg lite frusna bär i den varma gröten så tinar de på nolltid.

Blåbär är ett mycket nyttigt bär! Blåbär är rika på antioxidanter, vitaminer, mineraler och annat som är bra för oss. Det uppges ofta att blåbär kan förstärka mörkerseende men det vetenskapliga stödet för det är tveksamt.

Blåbär är vildväxande, intensivt blå bär – finns i skogarna över hela vårt land. Tillgången kan variera mycket mellan olika delar av landet beroende på frost under våren, mängd regn och sol osv. Men vad kan man göra av dem? Fyll frysen och prova att använda dem på nya sätt hela året!

Förutom att ätas färska med mjölk passar blåbär i bakverk – till exempel blåbärskaka eller paj – eller blåbärsgröt på mannagryn eller rågmjöl. Naturligtvis passar de också utmärkt till sylt och saft. En god saft kan kokas på blåbär och rabarber. Och blåbär är också fantastiskt till smoothies, glass och i yoghurt och diverse desserter, som t ex gino eller att servera med vaniljyoghurt och rostat havresmul. Och blåbärssoppa inte att förglömma! Vinäger som kryddas med blåbär är gott att ha i köttmarinader, steksky osv.

Förr fick man torka bären om man ville spara dem. Det tjocka skalet med vaxhinnan gör att torkningen går långsamt och kräver mycket energi. Därför är det bättre att frysa bären. Ta bara upp så mycket som går åt för tillfället. 

De färska bären bör förvaras så nära noll grader som möjligt. I frysen står de sig minst ett par år.

Blåbärspaj , Smoothie , Blåbärsmuffins