Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »


Sill och strömming

Sill och strömming är gott, prisvärt, näringsrikt och tillagningen kan varieras på alla möjliga sätt.

Sill och strömming är samma art. Det som avgör vad fisken kallas är var den fiskas. Fångas den norr om Blekinge kallas den strömming. Fångas den längre söderut och på västkusten kallas den sill. Regeln är att ju lägre salthalt desto mindre blir fisken. Strömmingen är oftast mindre och magrare än sillen. Fisken är relativt liten och silverglänsande med slank kropp. Sillen kan väga upp till 1 kg och bli 49 cm lång. På 1 kg strömming går 20-30 st.

Fisk och skaldjur innehåller mycket D-vitamin, jod och selen. Det är ämnen som många svenskar i dag får för lite av. Fet fisk, som lax, sill och makrill, innehåller också de nyttiga omega-3-fettsyrorna, DHA och EPA, som bl a kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom.Barn behöver omega-3-fett bland annat för att hjärnan och synen ska utvecklas normalt. Därför är det bra för både vuxna och barn att äta 2-3 portioner fisk eller skaldjur i veckan och att välja olika sorter, både mager och fet fisk. En portion motsvarar 100-150 gram fisk. I dag äter bara en av tre svenskar fisk minst två gånger i veckan.

Sill kan man äta så mycket man vill av, men strömming som är fiskad i Östersjön råder Livsmedelverket oss att äta endast 2-3 gånger per år pga att vattnet är förorenat.

Läs mer om fisk på Livsmedelsverkets hemsida under Råd om fisk>>

Stolta samarbetspartners Hungrig.nu drivs av Hushållningssällskapet och våra
samarbetspartners bidrar till utvecklingen av hungrig.nu