Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »

Varför är mjölk så nyttigt?

I mjölk finns bla höga halter av kalcium, A-,D och B-vitamin och högvärdigt protein. A och D är fettlösliga vitaminer och finns naturligt i mjölk med minst 3 % fett. Mjölk med lägre fetthalt berikas därför med dessa vitaminer. Ingen annan råvara än mjölk ger alla dessa näringsämnen på en och samma gång! Det är därför mjölken är så nyttig. Mjölk också extra viktigt för barn och ungdomar som håller på att bygga upp sitt skelett och för äldre som ofta har svårt att få i sig tillräckligt med näring. Gravida kvinnor och ammande bör också dricka mycket mjölk.

Ett starkt skelett
Alla experter är överens om att behovet av kalcium är stort fram till 25-30 årsåldern, de vill säga den tid då benstommen byggs upp. Om vi äter mindre kalcium än vi behöver, ökar risken för benskörhet. Nya undersökningar pekar på att medelålders kvinnor kan minska skelettets kalciumförluster genom att äta tillräckligt med kalciumrik mat, till exempel mjölk. För att bygga upp och bevara ett starkt skelett behövs fysisk aktivitet och D-vitamin.

Ordning på magen
Syrade mjölkprodukter som t.ex yoghurt och fil, innehåller vänliga mjölksyrebakterier som laktobaciller och bifidobakterier. De har positiv effekt på tarmen.

Kalcium stärker skelettet
Mjölk och mjölkprodukter är våra absolut viktigaste kalciumkällor. Kalcium, bygger, tillsammans med kroppens rörelser och vitamin D, upp skelettet. Den rekommenderade mängden en halv liter mjölk ger 75 % procent av det kalcium vi behöver per dag. Det är viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium under uppväxten, särskilt före och under puberteten. Kroppens förmåga att lagra kalcium och lägga grunden till ett starkt skelett är då som störst.

Efter 25-30-årsåldern minskar människans benmassa gradvis. Därför måste man fortsätta att få i sig tillräckligt med kalcium, och det gäller särkilt kvinnor. Ett lågt intag av kalcium ökar risken för benskörhet senare i livet.

Kalcium behövs dessutom för att blodet ska koagulera och för att musklerna ska fungera normalt.

Protein är kroppens byggmaterial
Det ingår i kroppens alla celler, hormoner och enzymer. Mjölk och mjölkprodukter svarar för ca 30% av vårt proteinbehov. Mjölkens protein är av hög biologisk kvalitet och passar människans behov mycket bra.

Fett i lagom mängd ger näring
Nästan all mat innehåller fett i mer eller mindre mängd. Kroppen behöver fett bla för att tillverka hormoner. Mjölk svarar för en ytterst liten mängd av det fett vi får i oss. Av vårt dagliga fettintag svarar standardmjölk för 3 % och de magrare mjölksorterna för 2 %. Näringsinnehållet är annars lika i all mjölk, bortsett från att A- och D-vitaminer tillsätts i de magra mjölksorterna.