Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »

abcdz2000 via sxc
Längre liv med fet fisk!

Skär inte bort den bruna muskulaturen på laxens skinnsida! Vi läser ofta om den feta fiskens alla fördelar för vår hälsa. Det är framför allt de nyttiga omega 3 fettsyrorna men också vitamin D, proteiner och mineraler.

På lax, sill och makrill finns en mörk muskel som innehåller mycket bra saker, inte minst nyttiga fetter. Ofta skär vi bort denna del då vi inte tycker att den ser så aptitlig ut. Spara och ät den istället och ta tillvara dessa nyttigheter!

Nya rön
Äldre som får i sig mycket omega 3-fettsyror lever mer än två år längre än andra. Det visar en studie i USA omfattande 2 700 personer över 65 år. Det är tidigare känt att omega 3 minskat risken för hjärt-kärlsjukdomar. Nu visas hur dödligheten påverkas och att intaget har betydelse för dem som redan är äldre, skriver Svenska Dagbladet.
Främsta källan till omega 3 är fet fisk, och även måttliga mängder ger stora hälsovinster, enligt studien.

Exempel på feta fiskar är lax, makrill, sill/strömming, laxöring.

Stolta samarbetspartners Hungrig.nu drivs av Hushållningssällskapet och våra
samarbetspartners bidrar till utvecklingen av hungrig.nu