Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »

Högre krav på restauranger och i butiker ska underlätta för allergiker

Från den 13 december 2014 ökade kraven på information om innehållet i mat som serveras på restaurang. Den som säljer maten är skyldig att veta om ingredienser som ägg, jordnöt och vete ingår och kunderna har rätt att få information.

Det är viktigt för personer med allergi eller överkänslighet att säkert veta vad maten innehåller. Med de nya reglerna ökar kraven på att restauranger och butiker vet vad maten innehåller och att kunderna får information.
Den som säljer måste ha kunskap och kunden har rätt att få information
De nya reglerna om livsmedelsinformation, som börjar tillämpas den 13 december, innebär en förbättring för restaurangbesökare som är överkänsliga eller allergiska. Restaurangerna måste veta om maten de lagar innehåller något av de ingredienser som orsakar majoriteten av de svåra allergiska reaktionerna (se lista över de så kallade allergenerna nedan).  De måste också kunna ge den informationen till kunder som frågar efter det.

Den som köper mat över disk i butik eller hämtmat från restaurang kan kräva information om samtliga ingredienser i den mat de köper.
På restaurang
Restauranger är skyldiga att kunna informera om maträtterna innehåller ingredienser som ägg, jordnöt, vete eller något annat av de listade allergenerna.

Informationen kan ges skriftligt, till exempel genom att den står i menyn. Informationen kan också ges muntligt, men då måste restaurangen tydligt informera kunden om rättigheten att få allergeninformation.

– Allergiker ska inte behöva känna sig jobbiga för att de ber om information. En skylt är ett sätt att inbjuda gästen till att fråga, säger Ylva Sjögren Bolin.

De allergiker som är särskilt känsliga bör även fråga om restaurangen har kapacitet att laga maten så att olika maträtter inte kommer i kontakt med varandra.
I butik
De nya reglerna innebär att den som handlar mat över disk i butik kan begära information om samtliga ingredienser i den mat de köper. Det kan till exempel vara mat som köps i charkdiskar, färdiga smörgåsar eller hämtmat från restaurang. Precis som på restaurang kan informationen ges muntligt eller skriftligt.
De nya reglerna innebär också att det på förpackade livsmedel ska synas tydligare vilka allergener som ingår. I ingrediensförteckningen ska därför allergenerna framhävas genom exempelvis fet text.
Lista över allergener
  • Spannmål som innehåller gluten, dvs. vete, råg, korn, havre, spelt, khorasanvete eller och produkter därav t.ex. vetestärkelse
  • Kräftdjur och produkter därav
  • Ägg och produkter därav, till exempel  lysosym
  • Fisk och produkter därav, till exempel fiskolja
  • Jordnötter och produkter framställda därav
  • Sojabönor och produkter därav, till exempel lecitin
  • Mjölk och produkter därav (inklusive laktos)
  • Nötter såsom mandel, hasselnöt, valnöt, cashewnöt, pekannöt, paranöt, pistaschmandel, makadamianöt /Queenslandsnöt, samt produkter därav
  • Selleri och produkter framställda därav
  • Senap och produkter framställda därav
  • Sesamfrön och produkter framställda därav
  • Svaveldioxid och sulfit som överstiger en viss halt
  • Lupin och produkter framställda därav
  • Blötdjur och produkter framställda därav
Läs mer på: http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Hogre-krav-pa-restauranger-och-butiker-ska-underlatta-for-allergiker/
 

Stolta samarbetspartners Hungrig.nu drivs av Hushållningssällskapet och våra
samarbetspartners bidrar till utvecklingen av hungrig.nu