Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »
Havre – tradition och trend
Av Cecilia Sassa Corin, matkonsult Hushållningssällskapet Väst
Titta dig omkring i livsmedelsbutiken och du kommer upptäcka att allt fler livsmedel innehåller havre. De traditionella produkterna har fått sällskap av ett fantastisk utbud med stor bredd. Det är ingen slump. Havre har en härlig smak, håller dig mätt, är hälsosamt och är dessutom klimatsmart.
Det finns många olika sätt att konsumera havre på. Receptförslag finns samlade längst ner på sidan.
Gröt och müsli i olika former är klassiker. Det finns en mängd frukostflingor, mjöl och kärnor som komplement till våra havregryn. Mathavre med sin lite söta och mustiga smak kokas snabbt och används ungefär som ris, i vegetariska biffar och som grund i olika sallader.
Hel havre som bara är ångpreparerad tar längre tid att koka än den förbehandlade mathavren. Den blir extra god av dextrinering (blötläggning med efterföljande rostning).
Havrekärnor som är lite pressade har lite lagom tuggmotstånd och är knaprigt goda att rosta tillsammans med andra flingor och frön till en mättande müsli.
I den mjölkfria mejerihyllan finns produkter som används ungefär på samma sätt som mjölk, grädde, yoghurt och glass – produkter som blivit stora både i Sverige och internationellt. Den hälsosamma och goda havren finns också i energibars, välling, kakor, bröd, kex och pasta.
Havre passar till bakning av vissa kakor, kex och flarn. I mjukt bröd passar havre bara att ingå som en mindre beståndsdel, eftersom den inte kan bilda seg deg som passar att jäsa. 
Sund mat för folk och fä
Havre tillhör de yngsta sädesslagen och passar särskilt bra att odla i Norden och i länder med liknande klimat. Tradition och klimat gör sydvästra Sverige till ett extra viktigt område för odling av havre. Grödan lär ha kommit till norra Europa som ogräs tillsammans med andra fröer och sedan selekterats fram.
Det allra mesta av den havre som odlas används som foder (ca 80-85%) och en stor del går, då som förr, på export. Idag är exporten av havre för humankonsumtion stigande. För havre är inte hälsosamt bara för hästar och andra djur, det har många hälsofördelar även för människor. Sverige har hög kvalitet på havren och har satsat mycket på både forskning, växtförädling och produktutveckling. Det finns flera godkända hälsopåståenden som får användas vid marknadsföring av havre och dess betaglukaner. Detta har bidragit till havrens populäritet som livsmedel både i Sverige och internationellt.
Den goda smaken
Förr kallades havre ibland för den fattiges mandel. Havre har en sött och lätt rostad smak. Det beror på att den innehåller lite mer fett än t ex vete, råg och korn och att den alltid ångprepareras innan den når oss konsumenter. Ångpreparering görs att havren torkar lite extra och inaktiverar delvis enzymet lipas som annars gör att havrens omättade fett härsknar mycket snabbt. Den goda havresmaken kan förstärkas genom lätt rostning, stekning eller bakning.
Tänk på att förvara havre torrt och inte över rumstemperatur så minskar risken att den härsknar. Förvara åtskilt från andra produkter som har en kraftig doft.
Havre är 100 % fullkorn
Forskningen visar klart och tydligt att det är hälsosamt att äta fullkorn och olika typer av fiber. Att äta fullkorn minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Fullkorn innebär att man äter hela kärnan inklusive skaldelar och grodd. Havregryn och andra rena havreprodukter är hundra procent fullkorn. Genom att äta fullkornsprodukter får vi i oss viktiga mineraler, vitaminer och andra skyddande ämnen som antioxidanter och fenoler. Fibrer finns av olika slag och de fibrer som finns i havre är så kallade gelbildande fibrer som gör att näringen tas upp långsammare och detta kan bidra till mättnadskänsla och bidra till stabilare blodsocker (speciellt viktigt för de med diabetes eller nedsatt glukostolerans).
Havre innehållerden löslig fiber, betaglukaner , som binder gallsalter i tarmen och för ut kolesterol med avföringen och kan på så sätt sänka kolesterolhalten i blodet. Den kolesterolsänkande effekten uppnås vid ett dagligt intag av 3-4 g betaglukan vilket motsvarar ungefär 2-2½ portion havregrynsgröt eller en portion havrekligröt.
Vissa fibrer bidrar även med näring till bakterier i tjocktarmen och bildar korta fettsyror som anses positiva för tarmslemhinnan. Fiberrik mat minskar också risken för tjocktarmscancer som kan vara en effekt av minskad risk för förtoppning, de korta fettsyrorna och att det bidrar med näring till tarmens bakterier.
Havre i mejerihyllan
Havre innehåller ett vattenlösligt protein som heter avenalin och det är den egenskapen som gör att man kan tillverka havredryck och andra produkter som används på samma sätt som mejeriprodukter. Produkterna har en del av havrens hälsofördelar men de innehåller t ex inte kalcium, vit D eller B12. Välj gärna produkter som är berikade med dessa om du ofta ersätter mejeriprodukter med växtbaserade produkter. Allt fler människor efterfrågar växtbaserade livsmedel eller produkter utan mjölkprotein och laktos och där har dessa produkter fyllt en efterfrågan. Många äter dem också helt enkelt för att de tycker de är goda.
Ren havre är glutenfri
Havre i sig är glutenfritt, men det kan kontamineras med vete, råg eller korn under odling, skörd och förädling. För att havre skall kunna säljas som glutenfri eller med mycket låg glutenhalt  produceras de enligt speciella rutiner för att minimera risken att andra sädesslag skall blandas in och säljs under  t ex benämningen ”ren havre”.
Laga gott av havre:
Vegoburgare med rostad havre , Tekakor , Mumsig och krispig müsli , Äpple- och havreplättar , Rabarberkaka med tvist av citron , Dessertpaj med havresmul och tomater , Panna Cotta av havre"grädde" , Gröt av Steel Cut Oats , Havrekligröt , Frasstekt havregrynsgröt med rostad smak , Smulpaj på olika sätt
Havreburgare