Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »

Jod

Jod är ett mineralämne som ingår i sköldkörtelhormoner som deltar i ämnesomsättningen. Både underskott och överskott av jod kan vara skadligt. För mycket eller för lite jod påverka sköldkörtelns funktion negativt samt kan störa fosters och barns fysiska och mentala utveckling. Lagom är bäst alltså!

Var finns det jod?
Saltvattensfisk, skaldjur och alger innehåller rikligt med jod och även mjölk, ost och ägg innehåller jod. Var uppmärksam på att vissa torkade alger kan innehålla så mycket jod att det skall ätas i små mängder.

Joderat koksalt är en annan viktigt jodkälla. Livsmedelsverkets råd är att använd salt med måtta, men det saltet du använder bör vara joderat. Läs på förpackningen om det är berikat. Joderat salt innehåller 50 mikrogram jod per gram salt. Det kan t ex vara så att flingsalt och havssalt inte är berikat och innehålla betydligt mindre jod än de berikade sorterna.
Saltade färdigprodukter har varierande mängd jod eftersom livsmedelsindustrin ofta använder salt utan jod.

Variation i innehåll och risk för brist
Jod förekommer naturligt i berggrunden och halten i livsmedel varierar mycket mellan olika geografiska områden där de är producerade. Områden i inlandet (speciellt om de ligger på hög höjd och långt från havet) har vanligen mindre jod i sina jordar. Då ökar risken för jodbrist, struma eller nedsatt fysisk och mental utveckling. Detta var vanligare förr i Sverige innan saltet började joderas. Idag tillförs även jod i djurfoder och vi äter mat från olika delar av vår värld vilket bidrar till minskade skillnader mellan olika regioner.

Riskgrupper är barn, gravida och personer som inte äter fisk. Även vegetarianer behöver uppmärksamma att de får i sig jod. Hur mycket vi jod vi behöver varierar mellan olika grupper (se nedan).

Se upp med algprodukter
Algprodukter som säljs som näringstillskott kan ibland innehålla höga halter jod. Uppmärksamma så det inte blir för högt intag.­­ Utifrån den kunskap som finns i dag rekommenderar Livsmedelsverket gravida och ammande att vara försiktiga med havsalgprodukter under graviditets- och amningsperioden. Överskrid inte den rekommenderade maximala dagsdosen på 250 mikrogram från "kosttillskott".

Jodbrist – fortfarande ett problem
Brist på jod kan sänka ämnesomsättningen och det kan göra att personen känner sig frusen. Kanske stiger också vikten lättare. Brist leder till struma, förstoring av sköldkörteln, som var en vanlig sjukdom i Sverige på 1800-talet och i början av 1900-talet.
Jodbrist under fosterstadiet är särskilt allvarligt och kan störa utvecklingen av nervsystemet, den fysiska utvecklingen och leda till psykiska utvecklingsstörningar. Även under amningsperiod och barnaåren är det viktigt med jod i lagom dos av samma anledning.
Efter införandet av jodberikning av hushållssalt minskade förekomsten av struma väsentligt i Sverige men förekom i vissa områden så sent som på 1960-talet.

Nu för tiden är det vanligare att andra sjukdomar ligger bakom struma än jodbrist i Sverige. Men globalt är jodbrist fortfarande ett problem i många länder.

Rekommenderat intag enligt NNR 2012 (Nordiska näringsrekommendationer)

Mikrogram/dag

Barn 6-11 mån: 50
Barn 12-23 mån: 70
Barn 2-5 år: 90
Barn 6-9 år: 120
Män, kvinnor från 10 år och uppåt: 150
Gravida: 175
Ammande:200