Receptbanken

Välj vad du vill laga. Därefter väljer du vad du har i kylen eller det du är sugen på!

Detaljerad sökning »


Bildtext: Svenska Gotlandslinser och delikatesslinser, röda, svarta belugalinser och bruna.

Linser – lätta att tycka om och variera

Linser är snabblagade och lätt att tycka om. De kan köpas färdigkokta på tetrapack eller torkade. De torkade linserna kan tillagas utan blötläggning, men blötläggning förkortar koktiden. Linser är protein- och mineralrika, klimatsmarta och en bra start för den som inte är så van vid att äta och laga baljväxter.
Linser finns i flera olika färger med olika konsistens. Precis som namnet anger formen har de samma forma som en optisk lins. De har sitt ursprung i Asien och de flesta linser vi äter är importerade. Men linser har odlats tidigare i Sverige, bl a på Gotland. Nu börjar både dessa och andra delikata linser odlas och säljas i Sverige igen.

Linser utmanar tallriksmodellen
Om vi utgår från den klassiska tallriksmodellen kan linser (och andra baljväxter) vara både kolhydratdel, proteinkälla eller grönsak i den klassiska tallriksmodellen. De kan mixas till olika såser och röror och passar då också som pålägg. En kursdeltagare med rötter i Thailand talade med inlevelse om linser och bönor som blandades med honung eller sirap, lite chili och t ex kanel eller ingefära för att sedan serveras som dessert tillsammans med glass. Ja linser har verkligen en stor variationsrikedom.

Ofta importerade men svenska på frammarsch
Linserna tillhör familjen baljväxter (ärtväxter) och är ettåriga växter med ett lågt växtsätt. Fröerna sitter i platta små baljor. Det finns många olika sorter med olika färger och egenskaper. Linser har sitt ursprung i Asien och vi hittar ofta linser i recept från södra och västra Asien, inte minst Indien, samt i mellanöstern. Men även i Sverige har det odlats linser, bl a på Gotland. I olika försök och projekt har odlingen satt fart igen, främst på Gotland och i södra Sverige. Du kan köpa svenskodlade linser i vissa butiker och storhushållsgrossister eller sök i webbutiker.

Snabblagad
Linser passar i en mängd rätter som grytor, röror, sallad, biffar och soppor. Röda och gula linser, och vissa sorter av de bruna, kokar lätt sönder. Mörkare linser som t ex beluga-, puy- , gotlands- och delikatesslinser brukar hålla ihop bra vid kokning och passar därför extra bra i sallader, som tillbehör eller rätter där lite lätt tuggmotstånd önskas och de linserna som mosar sönder inte passar så bra.

Linser ska sköljas och kokas innan de äts. Torkade linser behöver inte blötläggas innan de kokas, men blötläggning förkortar koktiden. Linserna kokas i rikligt med vatten, ev med lite salt. Koktiden varierar mellan de olika sorterna och om de varit blötlagda eller inte. De skalade linserna (röda eller gula) kokar allra snabbast, speciellt om de är splittade. Smaka dig fram.
De linser som köps i tetraförpackning är kokta och kan ätas direkt eller bara värmas. Skölj av spadet innan du äter dem.

Växtprotein, mineraler och fibrer
Linser är proteinrika och innehåller viktiga mineraler och vitaminer. Om linserna äts tillsammans med spannmål blir proteinet komplett, d v s innehåller alla livsnödvändiga aminosyror som kroppen behöver. För den som äter blandkost eller flexitariskt har proteinkvaliteten i baljväxter ingen betydelse att tala om.  Att proteinet ska vara komplett vid varje måltid anses idag inte vara nödvändigt ens för veganer, det viktiga är att alla aminosyror ska finnas under en hel dags samlade matintag.
Linser är fiberrika men brukar vara mer lättsmälta och mindre gasbildande än många andra bönor. Särskilt de skalade röda eller gula linserna brukar passa små barn och känsliga magar bra.
Proteinet och fibrerna bidrar till en lång mättnadskänsla och stabilt blodsocker. Detta i sin tur kan hjälpa en person att hålla vikten och förebygga livsstilssjukdomar. Fibrerna kan också bli mat för våra viktiga tarmbakterier.

Miljösmart med mer växtbaserat
Kostråd som tar hänsyn till både hälsa och miljö (från t ex Livsmedelsverket och maten som beskrivs i Eat Lancets rapport 2019) uppmanar oss att kraftfullt öka vår konsumtion av baljväxter. Dessa kan i mångt och mycket ersätta mycket av det animaliska protein vi äter idag. Linser och andra baljväxter är alltså hälsosamt för ”alla”, men särskilt viktigt för de som äter en stor andel växtbaserad mat.
Men linser passar inte bara i vegetarisk mat, de gör sig bra även i t ex köttgrytor och köttförssås.
Om vi människor äter mer av baljväxterna själva, istället för att ge dem till djuren, kan vi spara mycket energi och vatten. Baljväxter har flera miljöfördelar även under själva odlingen. De bidrar exempelvis till biologisk mångfald och är värdefulla i odlingsföljden då de kan fixera kväve från luften och ”självgödsla” jorden.

Röda och gula linser
Röda linser, och även de gula som finns ibland, är skalade. Dessa brukar vara särskilt bra linser för nybörjaren och de med känsliga magar. De finns varianter som är hela eller linser som är splittade i två bitar. Den kokar klart på ca 10 minuter och den behöver inte blötläggas. Särskilt de splittade mosar sig lätt när de kokas och har då en redande effekt på t ex en gryta. Röda linser passar särskilt bra om du lagar soppa, daahl eller gryta där den redande och mjuka konsistensen passar. Skalade linser brukar vara svåra att grodda.

Bruna linser
Gröna och bruna linser är fastare i konsistensen än de röda. De har skalet kvar och kan groddas. Koktiden brukar vara ca 30 minuter. De behöver inte blötläggas men även en kort blötläggning förkortar koktiden. De håller ihop lite bättre än röda och gula linser, men de kan mosa sig ganska lätt så var uppmärksam på koktiden om de vill ha dem mer sammanhållande. Genom att ta grytan från spisen strax innan de är klara och låta dem svalna i spadet kan du få en bra konsistens med helt och fint skal.

Gröna, melerade och svarta linser
De svarta, gröna och melerade linserna känns lite lyxiga. De är ofta små och har ofta en bra spänst och god, nästan lite nötaktig smak. Puylins är en grönaktig lins skyddad enligt EU lag och odlad i regionen Puy i Frankrike. Svarta belugalinser har fått sitt namn efter att de ser ut som den svarta rommen Belugakaviar. Det finns en svenskodlad grönsvart lins under namnet delikatesslins. Kultursorten Gotlandslins är pastellrosa med gröna toner som är delikat och elegant med en nötaktig smak. Koralllinsen är ljusare och väldigt vacker.
Linserna ovan brukar håller ihop när de kokas och passar därför särskilt bra i sallad eller som tillbehör. Mycket goda att marinera men också god i grytor, soppor och i biffar där den kan ge ett lätt tuggmotstånd.
Koktiden varierar något, vanligen runt 20 minuter, men läs på förpackningen. De behöver inte blötläggas men även en kort blötläggning förkortar koktiden.

Cecilia Sassa Corin, matkonsult, Hushållningssällskapet

 

Rödbetssallad med linser och örtkeso,  Linssallad med dill och squash , Linssoppa , Saftiga vegoburgare , Potatisfrestelse med feta , Köttgryta från mellanöstern , Potatisgratäng med höstsmak ,